Dec 16, 2008

BAHASA PERLIH !!!!!!! ( A )


**********************

JENG JENG JENG..... Kepada anda suma.. Marilah mengenali bahasa or lorat perlih yg aku rasa hampa x penah dgq.. Segala butir2 diambil dri pada buku dibwah ni.. aku beli kat library negeri perlih.. haha.. ada dak negeri lain wat mcm ni?? kalau ada share la ngan aku.. sila bgitau k..

So, kita mulakan dengan huruf A
urutan dia macam ni.. perkataan.. maksud.. contoh ayat.. ( jika ada huruf besar , sila baca mengikut lorat perlih.. cth: keR'a )


ACAN /mengusik /" jangan acan keR'a tu , nanti kena tokak "


AYAQ ESEN /minyak wangi /"ayaq esen tu wangi sungguh"


ANGGOI /ganggu /" jgn anggoi mak dia tgh dok masak"


ANTAH /biji yg terdapat dlm beras/" banyak sungguh antah dalam beRA'ih "

APUIH / melimpah , tenggelam / " jalan tu apuih minggu lepas sebab bah R'itu"


AWAT TAK CAIH / padan muka / " awat tak caih haa.. nasihat oR'ang tak mau dgq"

**********************


6 comments:

Afe Oth said...

heh.ayaq esen.
esen vanila.

ayaq esen.
aku tepikat yg nee
hahaha

syahmi said...

hohoo~~~
bookin sbijik.
de mission kt prlis.
hua3... =P

Bayang said...

congrats2 ... xdak org penah buat lg ... bguih sungguh ... jom kita tgok kot2 ada org negeri lain ngaku ada kamus loghat negeri depa plak ... hoho

Anonymous said...

amb0ih! trgeliat lidah aih.. haha

aliaa said...

haha...
sungguh unik...
aku ske ayaq esen jugak!

haha...
jap2, tp ko mmg guna ke sume perkataan tuh?

wr0ngsalah said...

guna la gak kadang2.. kalau yg hampa x penah dgq tu , aku x la guna ngan hampa..